Handel zagraniczny i jego aspekty
Handel zagraniczny w krańcowym stadium istnienia PRL-u miał wiele specyficznych cech. Jak
wiadomo, państwa komunistyczne w tamtym okresie negowały wszelkiego rodzaju wartości rynkowe
przychodzące do nas zza granicy. Nie było ogólnego dostępu do dóbr, jakie obecnie dostępne są na
wyciągnięcie ręki. Pod względami budującymi handel zagraniczny układał się wzorowo tylko w kwestii
współpracy z sąsiednimi państwami bloku wschodniego. To tam importowano najwięcej mięsa i
innych dóbr żywnościowych, czego głównym powodem był brak towarów na półkach sklepowych.
Kryzys gospodarczy lat osiemdziesiątych znacznie osłabił handel zagraniczny. Niemal całą dekadę
przyszło nam czekać na to, aby poczuć wolność rynkową. Aby ją poczuć, potrzebny był szereg
przemian i pertraktacji dotyczących zmian ustrojowych. Dialogi ówczesnej władzy z opozycją
okupione krwią naszych rodaków sprawiły, że handel zagraniczny zmienił swoje nastawienie także w
kierunku znienawidzonego przez władzę komunistyczną zachodu. Handel zagraniczny w epoce
komunizmu eksponowany w kierunku krajów kapitalistycznych właściwie nie istniał. Jedynie
komunistyczna brać (np. Kuba) współpracowała z Polską tak, aby na każde święta docierały do
naszego kraju świeże cytrusy i pomarańcze. Handel zagraniczny prowadzony przez polską politykę na
początku lat dziewięćdziesiątych ma wiele charakterystycznych elementów. System polityki i
prowadzenia tym samym handlu zagranicznego przez nasze władze właściwie od tamtego czasu
niewiele się zmienił. Może jedyną różnicą jest to, że od momentu wstąpienia do NATO Polska niestety
coraz konsekwentnie traci swoją oryginalność oraz autonomię na arenie politycznej. Podobnie rzecz
ma się w kwestii współpracy z Unią Europejską. Od momentu wstąpienia Polski do wspólnot wielkich
mocarstw poprawiła się nasza pozycja na arenie międzynarodowej, a tym samym handel zagraniczny.
Jednak istnieją także pewne minusy. Staliśmy się narzędziem podległym innym państwom, a to już
niekoniecznie może budzić pozytywne skojarzenia. Głównym plusem przemian ustrojowych są
jednakże przemiany w polityce prowadzenia handlu zagranicznego. Obecnie każdy, nawet
początkujący przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w kraju ma na starcie szansę
prowadzenia rozwoju sprzedaży poza granicami Polski. Jedyną przeszkodę stanowią pieniądze. Jeżeli
przedsiębiorca posiada jednak kapitał oraz bazę klientów odczuwających zapotrzebowanie na
konkretne usługi- handel zagraniczny może przyczynić się do spektakularnego rozwoju kariery. Jak
umiejętnie sprzedać kolekcję swoich ubrań na rynku międzynarodowym? Handel zagraniczny w
dziedzinie mody rządzi się pewnymi prawami i zasadami. Wielu zdolnych i młodych polskich
projektantów chciałoby jak najszybciej zaistnieć na arenie międzynarodowej. Nie jest to jednak takie
proste, jak mogłoby się wszystkim wydawać. Do osiągnięcia sukcesu na zachodzie w projektowaniu
mody niezbędny jest nie tylko talent, ale także umiejętne prowadzenie handlu zagranicznego swoimi
produktami oraz zdolności do pertraktacji z biznesmenami z dziedziny mody oraz kreowania
najnowocześniejszych trendów.
Polecamy
-
Wydawać by się mogło, że teatr to w dzisiejszych czasach przeżytek. Wielkie koncerty medialne...
Więcej
-
Pytanie, z założenia bezsensowne, bowiem każdy wybiera takie przedmioty, które wliczają się do wyma...
Więcej
-
...
Więcej