Sen - Czytanie i nauka

Sen

Kiedy nadchodzi noc, większość ludzi zmierza w stronę łóżka aby odpłynąć w głęboki sen, po długim i wyczerpującym dniu pracy. Czym tak naprawdę jest sen? Czy jest on nam aż tak potrzebny jak mówią naukowcy? Ile powinniśmy spać? Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego co dzieje się z naszym organizmem podczas snu. Szczególnie dużo emocji budzą marzenia senne. Możemy tam spotkać baśniowe stwory, niezwykłe postacie a nawet naszych najbliższych przyjaciół. Marzenia senne dają nam nieziemskie możliwości. Często nie obowiązują prawa fizyki ( możemy latać ) a świat wydaje się być zniekształcony. Z naukowego punktu widzenia sen jest procesem regeneracji naszego mózgu oraz całego organizmu. Po całodziennym wysiłku zarówno intelektualnym jak i fizycznym potrzebujemy takiej regeneracji. Odpoczywa dosłownie całe ciało. Jednak wbrew powszechnej opinii naukowcy dowiedli, że sen jest procesem bardzo aktywnym. To może dziwić – przecież mózg ma odpoczywać. Istotnie jednak mózg wykonuje podczas snu nie mało pracy. Jak zatem bardzo sen jest potrzebny człowiekowi? Okazuje się że na tyle bardzo aby żyć! Brak snu w ekstremalnych warunkach może doprowadzić do śmierci. Jednak aby doszło do takiej sytuacji musieli byśmy naprawdę bardzo się postarać i nie spać przez ogromną ilość czasu. Nasz organizm wyposażony jest w pewne mechanizmy które uniemożliwiają dojście do takiej sytuacji. Wielokrotnie doświadczamy zjawiska, kiedy wieczorem po prostu chce nam się spać, lub uczymy się i niemal zasypiamy nad książką. To właśnie organizm informuje nas, że potrzebuje się zregenerować. Jeżeli już koniecznie nie możemy pozwolić sobie na dłuższy sen, mała drzemka jest bardzo wskazana. Ile zatem powinniśmy spać w normalnych warunkach? Jest to problem niezwykle skomplikowany jednak można go z powodzeniem wyjaśnić w uproszczeniu. Sen jest podzielony na pewne cykle. Każdy z nich trwa około półtorej godziny. Podczas każdego cyklu płynnie przechodzimy od stanu płytkiego snu, poprzez najgłębszy sen ( sen REM ), powrotem do snu płytkiego. Cykle te powtarzają się i następują jeden po drugim. Najlepiej zatem budzić się pod koniec takiego cyklu. Wtedy nasz organizm nie jako jest przystosowany do tego aby się obudzić. Obudzenie się pod koniec cyklu gwarantuje, że będziemy po prostu wyspani. Zatem najbardziej odpowiednie czasy naszego snu to: 6 godzin, 7,5 godziny lub 9 godzin. Mniejsza ilość snu jest nie wskazana. Organizm potrzebuje czasu aby się zregenerować Powinniśmy spać minimum 7-8 godzin na dobę. Sen powyżej dziewięciu godzin także jest nie zdrowy. Kiedy nastawimy sobie budzik na jakaś godzinę i przypadkiem trafimy na połowę trwania cyklu, możemy się spodziewać bardzo trudnego wstawania z łóżka. W tym momencie zmuszamy nasz organizm do natychmiastowego wyjścia z najgłębszego snu – snu REM. Cała filozofia snu opiera się właśnie o tą fazę. Faza REM jest bowiem niezbędna dla naszego organizmu. Zatem krótkie drzemki przez cały dzień nie wystarczą. Człowiek potrzebuje głębokiego snu by zachować pełnię zdrowia.

Polecamy